måndag 14 juli 2008

Prestationsångest

Det finns otaliga idrottare och musiker som lider under prestationsångest och kontaktar mig just för att få hjälp med denna biten. Jag vill och kan inte gå in på varför prestationsångest uppstå och vad som ligger bakom det. Men några tankar runt prestationsångest vill jag utveckla lite i dagens inlägg. Oavsett om man måste prestera inom idrotten, underhållningsbranschen eller näringslivet och lider under prestationsångest (d.v.s. att man blir så nervös att man mår dåligt och ibland till och med underpresterar på grund av det) är det bra att ställa sig de följande frågor: Vad är det egentligen som jag vill göra? Vill jag regelbundet utsätta mig för en sådan ångest inför viktiga tävlingar, konserter resp. en presentation, ett tal eller ett annat framträdande? Om svaret blir ”JA, jag älskar vad jag gör och skulle inte vilja göra något annat” vore det kanske läget att söka hjälp för att få bot på sin prestationsångest och därmed höja sin livskvalitet avsevärt. Jag är själv ett levande exempel att det går att bota prestationsångest. Ännu i 25-års ålder fanns det inget värre för mig än att säga något inför en grupp människor. Idag njuter jag av att föreläsa, ju fler åhörare ju bättre.
Men om svaret blir ”NEJ, jag tycker inte alls om min situation” vore det kanske dags att börja fundera vad man kunde ändra för att inte utsätta sig för dessa påfrestningar man mår dåligt av. Oftast hjälper det redan när man blir medveten om vad man egentligen är rädd för. Är det rädslan att misslyckas, är man rädd för motståndaren/motståndarna, är man rädd för publikens reaktion eller är man rädd för vad medierna kommer att skriva om en.
Avslutningsvis en viktig sak man ska vara medveten om. Det är fullt normalt att man är lite nervös inför en viktig prestation. Nervositeten höjer den mentala närvaron. Man är helt enkelt mera skärpt. Först när nervositeten blir så stor att det hämnar en och gör att man blir illamående pratar man om prestationsångest.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hur gör jag då med min dansångest?