onsdag 27 januari 2010

Visst går det att åka slalom i Österbotten!



Fick en kommentar efter inlägget om Sandras silvermedaljer i ungdoms FM i slalom och storslalom. Jag uttryckte där min beundran för Sandras prestation just med tanke att hon kommer från den platta Österbotten. Läsaren gjorde mig uppmärksam på att det faktiskt är möjligt att åka slalom i Österbotten. Och visst går det! Har själv åkt flera gånger i Kaustby (andra foto) och Vimpeli (foto högst upp). Jag växte upp i de schweiziska alperna och älskar att åka slalom. Visserligen går det inte att jämföra backarna i Kaustby och Vimpeli med Malbun, Haute Nendaz eller Adelboden (mina favoriter i Schweiz ) men det går riktigt bra att träna på sin teknik eller att bara njuta några timmar ute i naturen. Pratar vi däremot om slalom på högsta nivå, då är backarna i Österbotten mindre branta och krävande än själva målfällorna i världs- eller europacuppisterna. Jag kan bara upprepa mig: Sandras prestation på slalomskidorna förtjänar högsta respekt.

Inga kommentarer: